Żuk – kultowy pojazd dostawczy

Żuk to samochód, który mocno wpisał się w krajobraz PRL-owskich ulic. Wykorzystywany jako pojazd służb – policji lub straży pożarnej lub jako auto dostawcze przeznaczone do przewozu odzieży czy pieczywa. W wersji pickup Żuk był jedną z najpopularniejszych i najciężej pracujących odmian Żuka. Żuki produkowane były od 1959 roku w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie na bazie silnika, nadwozia i układu jezdnego FSO Warszawy. To sprawiało, że cena Żuka była niska, ale nie był on pozbawiony wielu wad.

Przez wszystkie lata produkcji Żuk ulegał unowocześnieniu – wprowadzano mocniejsze silniki, lepszą skrzynię biegów oraz zmodernizowano jego wygląd. W czasach największej świetności produkowano nawet 30 tysięcy Żuków rocznie w różnych wersjach: pickup, furgon, mikrobus. Z powodzeniem służyły ogrodnikom, rolnikom czy kamieniarzom. Żuki produkowano aż do 1998 roku i łącznie wyjechało z fabryki prawie 600 tysięcy egzemplarzy. Za następcę Żuka uznaje się samochód FS Lublin, który produkowano od 1993 roku.

Niekiedy można jeszcze spotkać na ulicach Żuka w całkiem dobrym stanie.